ایران

09145144176 – 09029014178

    

آموزش به کودکان(۲ تا ۶ سال)

تاریخ انتشار:۱۳۹۹-۱۱-۱۴

آموزش به کودکان(2 تا 6 سال)

آموزش به کودکان ۲ تا ۶ سال از سخت ترین کار ها می باشد. برای آموزش کودک لارزم است کمی روانشناسی کودک را بررسی کنیم؛ همچنین بهترین روش های تدریس را بررسی کنید.

همانطور که بچه ها از دوران نوپایی به کودکی منتقل می‌شوند، با سرعت قابل توجهی رشد می کنند. مهارت‌های شناختی و زبانی آن‌ها در طول این سال‌ها به طور چشمگیری رشد می کند، همانطور که آن‌ها از سوالات “چرایی” ساده برای لذت بردن از لطیفه ها، معماها و گفتن داستان هایی که از یک ترتیب متوالی پیروی می کنند، عبور می‌کنند. 

 در طول این سال‌ها، کودکان همچنین دارای تخیلات غنی، ترس‌های شدید و عاشق بازی هستند، بنابراین به کارگیری راهکارهای آموزشی که هر دو با مرحله رشد فعلی آن‌ها سازگار باشد، در عین حال رشد آن‌ها را نیز به چالش می کشد.  نقش شما در زندگی کودک (معلم، والدین یا مراقب دیگری) هرچه باشد، می توانید یادگیری را برای هر دویتان پربار و لذت بخش کنید.

 

۵ نکته کاربردی در آموزش به کودکان!

 

۱. در آموزش به کودکان سوالاتی با پایان باز بپرسید.

از آنجا که کودکان در این دوره زمانی مهارت‌های پایه ای زبان را پیدا می کنند، مهم است که آن‌ها را هرچه بیشتر در ارتباط برقرار کنیم. پرسیدن سوالات روشی عالی برای مکالمه با کودکتان، در حالی که او را تشویق می کند تا درباره جهان اطرافش فکر کند، است. اما اطمینان حاصل کنید که از سوالات “باز” استفاده می کنید که به مکالمه بیشتر منجر می شود.

نمونه‌هایی از سوالات باز این‌ها هستند:

“فکر می کنی چرا این اتفاق افتاده است؟”  یا “فکر می کنی چه اتفاقی می افتد؟”

 همچنین می توانید اظهاراتی “باز” بیان کنید که بحث را برانگیزانند: “درباره نظر خودت بیشتر به من بگو!”

سوالات بسته معمولاً به یک کلمه پاسخ می دهند. پرسیدن “خوشحال هستی یا ناراحت” ، با یک کلمه پاسخ داده می‌شود.

سوالات بله / خیر نیز در این گروه قرار می گیرند.

سوالات بسته می توانند آموزنده باشند، اما شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که سوالات بازی را نیز به زبان می آورید که باعث صحبت کودکان می شود.

 

۲. به کودکان گوش دهید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید.

 کودکان به طور طبیعی در حالی که چیز جدیدی یاد می گیرند با سوالاتی روبرو می شوند. وقت بگذارید و به سوالات آن‌ها گوش دهید و آن‌ها را تشویق کنید تا پاسخی برای سوالات خودشان بیابند.

 این می تواند با تعجب زیاد با شما، رشد شناختی آن‌ها را تحریک کند. هنگامی که از فرزندتان حمایت کردید تا به پاسخی برای سوالات خودش فکر کند، می توانید بهترین پاسخی را که می توانید تنظیم کنید بطور مستقیم به سوال او پاسخ دهید.

در آموزش به کودکان گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید بپرسید که آیا سوال آن‌ها را به درستی متوجه شده‌ اید. می توانید با بیان مجدد آن و گفتن: “این همان چیزی است که می پرسی؟”  پس از پاسخ، می توانید بپرسید، “آیا آن جواب سوال تو را داده است؟”

 اگر کودک شما در مواقعی سوالاتی را می پرسد که برای شما مناسب نیستند، حتماً توضیح دهید تا به او بگویید چرا زمان مناسبی نیست. حتماً بگویید، “من واقعاً می خواهم در این باره چیزی بشنوم (یا در مورد آن صحبت کنم)، اما اکنون زمان مناسبی نیست. 

آیا می توانیم در هنگام شام (یا در زمان مشخص شده دیگری) صحبت کنیم؟

 توجه داشته باشید که کودکان با اختلالات ارتباطی یا تأخیر ممکن است به سوالات باز پاسخ خوبی ندهند. توانایی بیان “بله” ، “خیر” یا گفتن “آب” یا “شیر” ممکن است در چنین شرایطی سطح کودک باشد.

 

۳. در آموزش به کودکان با صدای بلند برای فرزندان خود بخوانید.

 مطالعه برای کودکان، مهمترین فعالیت برای رشد زبان و ایجاد زمینه برای سواد آنها در مراحل بعدی است. این باعث ایجاد آگاهی از نماد صدا می شود، که عامل مهمی است که در توانایی های آینده کودک برای یادگیری خواندن تأثیر می گذارد.

 همچنین باعث ایجاد انگیزه، کنجکاوی، حافظه و البته واژگان می شود. وقتی کودکان در سنین پایین تجربه های مثبتی با کتاب دارند، بسیار بیشتر از کتاب لذت می برند، خود را خواننده می دانند و در سواد آموزی، پایه و اساس خوبی دارند.

 کتاب‌هایی با عکس های مناسب برای سنین پایین (۳-۶) پیدا کنید و به کودکان اجازه دهید در زمان خواندن کتاب، خود را متوقف کنند، سوالا بپرسند یا در مورد کتاب صحبت کنند.

 در آموزش به کودکان مجموعه متنوعی از کتاب‌ها را جستجو کنید که هم زندگی، تجربیات و فرهنگ فرزند شما را نشان دهد و هم در معرض کتاب های مختلف قرار گیرد. تعداد زیادی لیست عالی کتاب به صورت آنلاین وجود دارد.

انواع کتاب‌های متناسب با سن و علاقه را در خانه یا کلاس برای نگهداری از مطالعه مستقل کودکان نگه دارید. از کودکان بپرسید چه چیزی دوست دارند بخوانند و این نوع کتاب ها را در دسترس آن‌ها قرار دهند.

خواندن با صدای بلند برای کودکان بزرگ‌تر را ادامه دهید. آن‌ها واقعاً هرگز برای آن بزرگ نمی شوند! قبل از خواب هر شب یا پایان روز مدرسه، اوقات خوبی برای این فعالیت است.

روشی عالی برای زندگی بخشیدن به داستان ها و تعامل با کودکان بزرگ‌تر، در سنین ۶-۹ سال، استفاده از متن های خوانندگان تئاتر است که می توانید به صورت آنلاین پیدا کنید. 

 

۴. در با مهربانی و احترام صحبت کنید.

  صحبت با کودکان به همان روشی که دوست دارید کودکان صحبت کنند، بسیار مهم است. بچه ها با تقلید، بهتر یاد می گیرند. اگر می خواهید فرزندانتان مودب باشند، خودتان رفتار خوب داشته باشید و به لحن صدای خود توجه کنید.

 هنگام تعامل با فرزندان یا صحبت با بزرگسالان دیگر در مقابل آن‌ها، حتماً بگویید: “لطفا” ، “متشکرم” ، “ببخشید” و “متاسفم”. اگر این‌ها را از بزرگسالان نشنوند، از این عبارات کلیدی استفاده نخواهند کرد.

لحن صدای خود را از طریق گوش کودک تصور کنید.  کودکان اغلب بیشتر از آنچه که شما در واقع می گویید به لحن توجه می کنند. آیا تاکنون فرزندی داشته اید که به شما بگوید: “چرا سر من داد میزنی؟”  وقتی در حقیقت داد نمی زدی؟ لحن شما ممکن است بدون اینکه متوجه شوید عصبانی یا ناامید کننده به نظر برسد.

 

۵. درباره احساسات با کودک خود صحبت کنید.

 کودکان به طور طبیعی احساساتی دارند، اما آن‌ها اغلب درک ابتدایی از آنچه هستند دارند. به همین دلیل می توانند قوی، گیج کننده و ترسناک باشند.  با آن‌ها برای درک بهتر احساسشان صحبت کنید.

 در آموزش به کودکان به یاد داشته باشید که کودکان ممکن است درک کاملی از احساسات نداشته باشند. آن‌ها ممکن است درک نکنند که حتی دارای عواطف و برچسب هستند.  آن‌ها ممکن است کاملاً درک نکنند که افراد دیگر نیز آن‌ احساسات را دارند.  ممکن است آن‌ها درک نکنند که رفتار شخصی باعث واکنش‌های عاطفی در دیگران می شود. تصور نکنید که کودکان نوپا یا سنین پیش دبستانی درک کاملی از احساسات دارند.


برچسب ها:

دیدگاه ارزشمند خود را ثبت نمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا ثبت نام کن!

برای مشاهده دوره های آموزشی کلوپ نخبگان کلیک کنید
  • کارشناسی ارشد فیزیک ذرات از دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دانشجوی دکترای فیزیک ذرات از دانشگاه شهید باهنر کرمان 1399 تا 1403 و رتبه 100 آزمون دکترای فیزیک
  • دبیر رسمی اموزش پرورش با ۱۵سال سابقه تدریس در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و هیئت امنایی و غیر انتفاعی در کرمان و شهرستان ها
  • تدریس در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان شهرستانهای استان کرمان