ایران

09145144176 – 09029014178

    

بهترین روش های تدریس چیست؟ (۴ مورد)

تاریخ انتشار:۱۳۹۹-۱۱-۱۴

روش های تدریس | بهترین روش های تدریس

روش های تدریس | بهترین روش های تدریس

با بهترین روش های تدریس آشنا شوید!

 

انتخاب بهترین روش های تدریس

روش های تدریس متفاوتی وجود دارند که لازم است برای انتخاب یکی از روش ها، مطالعه کافی داشته باشید. واژه روش تدریس به اصول عمومی، آموزشی و روشهای مدیریتی مورد استفاده در آموزش کلاس درس اطلاق میشود.

انتخاب روش تدریس شما به آنچه مناسب شماست از جمله فلسفه آموزشی، جمعیت کلاس، مقطع تحصیلی و وظیفه و ماموریت شما در مدرسه بستگی دارد. در ادامه با بهترین روش های تدریس آشنا خواهید شد.

تدریس تئوری ها بر اساس دو معیار اصلی می‌تواند به چهار مقوله تقسیم شود:

 روش معلم محور در مقابل روش شاگرد محور و بکارگیری فناوری پیشرفته در مقابل بکارگیری فناوری ابتدایی.

روش معلم محور در آموزش

معلمان مظهر اصلی قدرت در مدل آموزشی معلم محور هستند، این نهایت افراط در تفسیر این روش است.

دانش آموزان به عنوان ظرفهای خالی در نظر گرفته می‌شوند که بطور منفعل دانش را از معلمان از طریق سخنرانی یا آموزش های مستقیم دریافت می‌کنند و هدف نهایی نتایج مثبت در آزمون یا ارزشیابی می باشد. در این روش، تدریس و ارزشیابی دو موضوع جداگانه هستند؛ ارزیابی یادگیری دانش آموزان از طریق نمره گذاری، تست ها و آزمون ها بطور دقیق و واقعی اندازه‌ گیری می‌شود. 

روش دانش آموز محور در آموزش 

از دیگر روش های تدریس، روش دانش آموز محور در آموزش است. با وجود اینکه در مدل آموزشی دانش آموز محور هنوز  معلمان مظهر قدرت هستند، معلمان و دانش‌آموزان نقش فعال برابری در فرایند یادگیری بازی می کنند. نقش عمده معلم رهبری و تسهیل یادگیری دانش آموزان و درک کلی مطالب آموزشی است.

ارزیابی یادگیری دانش آموزان از دو طریق آزمونهای رسمی و غیررسمی مانند پروژه های گروهی، نمونه کارهای دستی دانش آموزی و مشارکت در کلاس انجام می شود. در کلاسهای دانش آموز محور، تدریس و ارزشیابی به هم متصل هستند زیرا یادگیری دانش آموزان بطور مرتب در حین آموزش معلم اندازه گیری می شود.

روش های تدریس | بهترین روش های تدریس

روش های تدریس | بهترین روش های تدریس

روش یادگیری با تکنولوژی پیشرفته

یکی دیگر از روش های تدریس روش یادگیری با تکنولوژی پیشرفته است. پیشرفت تکنولوژی موجب ارتقاء و پیشرفت آموزش در چند دهه اخیر شده است. همانطور که از نامش پیداست روش آموزشی با فناوری پیشرفته،  فناوری های متفاوتی را برای کمک به یادگیری دانش آموزان در کلاس های درس بکار می گیرد.

بعضی از معلمان از کامپیوتر و تبلت در کلاسها استفاده می کنند و بعضی دیگر اینترنت را برای فرستادن تکالیف بکار می گیرند. علاوه بر این، اینترنت برای کلاس های درس مفید است زیرا منابع اطلاعات نامحدودی را فراهم می کند. همچنین ممکن است معلمان بطور معمول از اینترنت برای ارتباط دانش آموزانشان با افراد سراسر جهان استفاده کنند.

در زیر بعضی ابزارهای فن آوری که امروزه در کلاسهای درس استفاده می‌شود ذکر شده است

لینک های خارجی برنامه های در ارتباط با گوگل (مثل جیمیل، متون، درایو، تقویم) تبلت‌ها/لپ‌تاپ ها، نرم افزارهای بازی (مثل لینک های خارجی نرم افزارهای سه بعدی بازی، بازی های ویدئویی), پایه های نصب شبکه‌های اجتماعی متمرکز بر آموزش، فناوری برای دسترسی دانش آموزان معلول به لینک های خارجی. لینک های خارجی روشهای آموزش و یادگیری برای آموزش عالی.

 روشهای ۸ هفته ای آموزش و یادگیری برای دوره‌های کوتاه مدت آنلاین آموزش عالی توسط مرکز کتاب هاروارد برای یادگیری و یاددهی با همکاری هاروارد ایکس اجرا شد. در این دوره دانشجویان بطور عمیقی با مناسب ترین تحقیق روی روش های تدریس مناسب برای متون آموزش عالی درگیر می شدند در حالیکه تمرینات ، مستندات و فلسفه تدریس شخصی ایشان را بهبود می بخشیدند.

کارشناسی ارشد آموزش در لینک های خارجی دانشگاه فوردهام، برنامه کارشناسی ارشد آموزش اشتیاق معلمان (پایه اول تا ششم) برای دریافت گواهینامه ابتدایی یا گواهینامه چند جانبه در تدریس و آموزش خاص را برانگیخت.

مرکز آموزش و پرورش و علوم بهداشتی دانشگاه دایتون یک دوره آنلاین با رتبه بندی بالا (ام اس ای) را پیشنهاد کرد که با مدیریت آموزشی دانشجویان را بطور مفید و موثری برای خدمت در همه سطوح مدیریتی و آموزشی از پیش دبستانی تا پایه دوازدهم آماده کند.

روش های تدریس | بهترین روش های تدریس

روش های تدریس | بهترین روش های تدریس

رویکردهای آموزشی با بکارگیری تکنولوژی کمتر (آموزش مستقیم)

در حالیکه تکنولوژی روش آموزش را متحول کرده است، باز هم تعدادی از معلمین اصرار بر بکارگیری  یک روش سنتی تر با فناوری کمتر دارند. بعضی از روشهای آموزش نیاز به حضور فیزیکی و تبادل بین معلم و دانش آموز دارد.

علاوه بر این بعضی تحقیقات نشان داده است کلاس های با تکنولوژی کمتر ممکن است یادگیری را افزایش دهند. به عنوان مثال دانش آموزانی که یادداشت های دست نویس دریافت می‌کنند یادآوری بهتری نسبت به دانش آموزانی که یادداشت های تایپ شده را از لینک خارجی دریافت می‌کنند دارند. عیب دیگر تکنولوژی در کلاسهای درس  ممکن است بخاطر ویژگی های نمایش دادن اشکالات املایی و تصحیح خودکار توسط لینک خارجی است. مخصوصاً برای نوآموزان که ممکن است در مهارتهای نوشتن و هجی کردن ضعیف تر باشند. در آخر تناسب تجربه آموزش به انواع مختلف دانش آموزان بطور باور نکردنی مهم و موثر است و گاهی دانش آموزان با رویکردهای آموزشی با تکنولوژی کمتر، بهتر یاد می‌گیرند.

در این روش تدریس معلم نقش اصلی یا همه نقش ها را به عهده می گیرد.

آموزش مستقیم به عنوان یک روش تدریس اصلی تحت عنوان روش معلم محور با یادگیری منفعل استفاده می‌شود. یا این ایده  که دانش آموزان می توانند آنچه را که نیاز دارند از طریق گوش دادن و دیدن تدریس دقیق یاد بگیرند.

معلمان و اساتید به عنوان منابع دانش و اطلاعات منحصر به فرد رفتار می کنند و تحت الگوی آموزش مستقیم با طرح درسهای نوشته شده و بصورت سیستماتیک تدریس می کنند

برنامه‌های آموزش مستقیم بطور دقیق شامل  مطالبی که معلم باید بگوید یا فعالیت هایی که دانش آموزان باید کامل کنند برای هر دقیقه از درس می‌شود.

آموزش مستقیم شدیداً معلم محور است زیرا فعالیت های دانش آموزی را در بر نمیگیرد و برای کارهای عملی و انواع مختلف یادگیری فرصتی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر اینها با تکنولوژی کم بوده و بجای استفاده از کامپیوتر و یا دستگاه‌ها دیگر وابسته به کتابهای درسی یا کتابهای کار است

در اینجا چند مثال از کاربرد کمتر تکنولوژی در روشهای مختلف تدریس ارائه شده است.

۱- دانش آموزانِ در جنب و جوش

دانش آموزانِ در جنب و جوش، موقع یادگیری نیاز به حرکت کردن دارند.

 معلمان بهتر است اجازه دهند این دانش آموزان به اطراف حرکت کنند و با دستها یا حالتهای چهره حرف بزنند.

۲-یادگیری اردویی دربر گیرنده

 یادگیری از طریق کار کردن و مشارکت در تجربیات عملی می باشد.

دانش آموزان ممکن است در کارهای آزمایشگاهی،  گردش علمی، پروژه یا مطالعه موردی شرکت کنند تا بتوانند دانشی را که در کلاس درس یاد گرفته اند در دنیای واقعی بکار گیرند بجای آنکه آن را از طریق فضای مجازی یاد بگیرند. انواع آموزشهای حرفه‌ای یا آموزش عملی نمی‌تواند بصورت مجازی تدریس شوند. خواه آزمایشات آزمایشگاهی باشند یا کار با چوب.

از طریق روشهای مختلف تدریس، معلمان می توانند درک بهتری از اینکه چطور به بهترین نحو کلاس های درسشان را مدیریت کنند، دستور العمل ها را اجرا کنند و با دانش آموزانشان ارتباط را بدست آورند.

با هر کدام از روشهای معلم یا دانش آموز محور و استفاده از هر نوع تکنولوژی،  معلم  با روش تدریس و رفتار منحصر به فرد خود تمرینات آموزشی و ارزشیابی را با هم تلفیق میکند و نقش مهم و ویژه‌ای را ایفا می‌کند.



دیدگاه ارزشمند خود را ثبت نمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا ثبت نام کن!

برای مشاهده دوره های آموزشی کلوپ نخبگان کلیک کنید
  • کارشناسی ارشد فیزیک ذرات از دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دانشجوی دکترای فیزیک ذرات از دانشگاه شهید باهنر کرمان 1399 تا 1403 و رتبه 100 آزمون دکترای فیزیک
  • دبیر رسمی اموزش پرورش با ۱۵سال سابقه تدریس در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و هیئت امنایی و غیر انتفاعی در کرمان و شهرستان ها
  • تدریس در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان شهرستانهای استان کرمان

Gudang138 Gudang138 Gudang138 Gudang138 Gudang138 Gudang138 Gudang138 Gudang138 Gudang138 Gudang138