ایران

09145144176 – 09029014178

    

۸ نکته مهم در سن آغاز تحصیل کودکان

تاریخ انتشار:۱۴۰۰-۰۷-۳۰

۸ روش غذایی سالم برای دوران تحصیل کودکان

 

آثار مواد مغذی در سن تحصیل کودکان

مواد مغذی در سن تحصیل کودکان خود را فراهم سازید تا مطالعه ای خوب داشته باشند و سلامتی شان را حفظ کنند.

امتحانات مدرسه جزء اجتناب ناپذیر دوران تحصیلی هر کودک محسوب می شود. چنین ارزیابی های دوره ای می تواند استرس زیادی را برای بچه ها و والدین به همراه داشته باشد. وقتی اهمیت زیادی به موفقیت تحصیلی اختصاص می دهیم، انتظارات و استرس هم افزایش می یابد.

اطمینان حاصل کنید که بچه ها در چنین دوره های استرس زایی تغذیه روزانه خود را به طور کامل دریافت می کنند. کودکان سالم، یادگیرندگان بهتر و شادتری هم هستند. در این متن ۸ راه معرفی می کنیم تا مطمئن شوید کودکانتان در طول دوران امتحان و پس از آن خوب غذا می خورند.

 

گروه مشاوره مجموعه کلوپ نخبگان همواره همراه با شما

 

هر روز صبحانه بخورید

ثابت شده است که کودکانی که صبحانه می خورند تمرکز بیشتری دارند، در ریاضیات نمره بهتری کسب می کنند و کمتر عصبانی می شوند. صبحانه یادگیری فرزند شما را به طور چشم گیری افزایش می دهد. منوهای صبحانه ساده تهیه کنید که غذاهای غلات و پروتئین را نیز در بر گیرد؛ غذاهای ساده مثل نان یا بلغور جو دوسر با شیر. اگر کودک شما بیش از حد استرس دارد، یک لیوان مخلوط غلات آماده را با شیر آماده کنید چون بعضا نوشیدن راحت تر از خوردن است.

برای ناهار و شام غذاهای صمیمی و جذابی در نظر بگیرید.

با وجود برنامه شلوغ، باز کودکان به تغذیه کافی احتیاج دارند. غذاهای سالمی را در دوره تحصیل کودکان آماده کنید تا ناهار را در مدرسه یا در راه کلاس بخورد. شام را به یک وعده غذایی گرم و آرامش بخش خانوادگی تبدیل کنید که به متعادل شدن رژیم غذایی وی کمک می کند و باعث ایجاد تعامل حمایتی با خانواده شود. تغذیه مغذی و دلچسب به کودک شما کمک می کند تا پس از یادگیری، کمی استراحت کند و شکم خود را با مواد مغذی پر کند تا رشد و نمو سریع دوران کودکی را با وجود امتحانات هم سپری کند.

 

مواد مغذی | تحصیل کودکان

مواد مغذی | تحصیل کودکان

با میان وعده های سالم انرژی بگیرید

بچه ها شکم کوچکی دارند اما به مواد مغذی زیادی نیاز دارند! خوردن غذاها و نوشیدنی های سالم می تواند به کودکانتان کمک کند که بین وعده های اصلی غذایی از مواد مغذی سالمی استفاده کنند. یک ساندویچ (سالم)، یک کاسه فرنی، یک وعده میوه با یک لیوان شیر ایده هایی برای میان وعده های ساده هستند که مغذی هستند و تهیه آنها آسان است.

 

کودکان را به مصرف پروتئین ها تشویق کنید

مواد شیمیایی خاصی که به نورون ها (سلول های مغزی و عصبی) کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند از پروتئین تشکیل شده است. بخش های کوچکی از پروتئین های مفید به بدن کودک شما کمک می کند تا اسیدهای آمینه را برای شروع این سلول های عصبی دریافت کند. گوشت بدون چربی، طیور بدون پوست، تخم مرغ، لوبیا و شیر گزینه های خوبی برای مواد پروتئین دار هستند پس حتما در دوره تحصیل کودکان از این مواد استفاده کنید.

 

از کربوهیدرات ها استفاده کنید

یک مغز فعال کربوهیدرات ها را برای فعالیت های خود ترجیح می دهد. غذاهای حاوی غلات، میوه و شیر کربوهیدرات های سالم و ضروری را برای زنده نگه داشتن سلول های عصبی فراهم می کنند.

 

چربی های «خوب» را حفظ کنید

سلول های مغزی تا حد زیادی از مولکول های چربی تشکیل شده اند. مغز یک نوزاد تقریباً یک چهارم مغز یک بزرگسال است. این مقدار در سه سالگی به حدود ۸۰ درصد و در پنج سال به ۹۰ درصد می رسد. با توجه به این رشد و نمو سریع مغز، کودکان خردسال به میزان زیادی از امگا ۳ و امگا ۶ چربی های اشباع نشده «خوب» در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

 

مواد مغذی | تحصیل کودکان

مواد مغذی | تحصیل کودکان

 

 

ویتامین های حیاتی را تامین کنید

به یاد داشته باشید که غذاهای حاوی ویتامین را در رژیم غذایی کودکان خود قرار دهید. یا اینکه ویتامین ها به مقدار بسیار کمی مورد نیاز هستند اما همه آنها برای سلامتی و رشد کودکان حیاتی می باشند. این مواد مغذی حیاتی مانند جرقه های کوچکی که آتش بزرگی را برانگیخته اند، برای حفظ عملکرد بدن در اوج توانایی آن ضروری هستند. بنابراین برچسب های مواد غذایی را بخوانید، محصولات مشابه را مقایسه کنید تا آنهایی را که ویتامین بیشتری در هر وعده دریافت می کنند انتخاب کنید و یک رژیم متعادل برای فرزند خود ایجاد کنید.

 

مواد معدنی مهم را فراهم کنید

یک کودک سالم به مواد معدنی زیادی مثل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و آهن نیاز دارد. هر یک از آنها نقش های فردی مهمی دارند و در برخی موارد، عملکرد یکدیگر را پشتیبانی می کنند. مطالعات نشان داده است که کودکان خردسال که در اوایل کودکی دچار کمبود آهن یا کم خونی بودند، احتمالا از نظر رشد جسمی و روحی دچار مشکل شوند.

 

فیبر بیشتری تامین کنید

فیبر موجود در رژیم غذایی به منظم نگه داشتن روده ها کمک می کند. فیبرهای پری بیوتیک توانایی منحصر به فردی برای تغذیه باکتری های پروبیوتیک «خوب» در روده های بزرگ کودک شما دارند، در نتیجه از عدم رشد باکتری های «بد» نیز اطمینان حاصل می شود. همچنین فیبرها به سوخت های خاصی تجزیه می شوند که به تغذیه سلول های روده کمک می کند و به طور غیر مستقیم به تقویت سیستم دفاعی کودک شما کمک می کند.

در دوران استرس، خوردن وعده ها و میان وعده های منظم و سالم به کودک شما کمک می کند تا تغذیه خود را حفظ کرده و آرامش را به ارمغان بیاورد. تلاش کنید تا فرزندان شما از وعده های غذایی و میان وعده های خود لذت ببرند. به کودک خود کمک کنید تا با خوردن و غذا رابطه سالم برقرار کند، حتی زمانی که تحت استرس امتحان قرار گرفته است. این کار به کودک شما کمک می کند تا وزن مناسبی در دوران بزرگسالی داشته باشد.



دیدگاه ارزشمند خود را ثبت نمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا ثبت نام کن!

برای مشاهده دوره های آموزشی کلوپ نخبگان کلیک کنید
  • کارشناسی ارشد فیزیک ذرات از دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دانشجوی دکترای فیزیک ذرات از دانشگاه شهید باهنر کرمان 1399 تا 1403 و رتبه 100 آزمون دکترای فیزیک
  • دبیر رسمی اموزش پرورش با ۱۵سال سابقه تدریس در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و هیئت امنایی و غیر انتفاعی در کرمان و شهرستان ها
  • تدریس در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان شهرستانهای استان کرمان